MetroXpress er ikke infantil-journalistikkens højborg; den udgøres af skiftevis Nyhedsavisen og Politiken. Men MetroXpress kan så sandelig være med. Check for eksempel dagens forsidehistorie, “Festival gør folk til bedre medarbejdere,” der er en agurketidshistorie skrevet på baggrund af en barnejournalists beskedne erfaringsunivers og med indforskrevet ekspertbistand fra en nybegynderforsker (“barnejournalist møder barneforsker”). Her er lidt lyrik fra artiklen:

På Roskilde Festival er man kreativ, sjov og dyrker fællesskabsfølelsen – og det giver bonus på arbejdspladsen.

Er man en af dem, der drømmer om at feste igennem på Roskilde Festival, og som endnu ikke har fået fri fra arbejde, er der her et seriøst argument til chefen. Et argument støttet af forskning.

»Roskilde Festival er en stor voksen-lege­plads, hvor man kan være andet end det, man er til hverdag. Lige nu efterlyser virksomhederne kreative medarbejdere. Og hvis man skal være kreativ, skal man lege. Ellers går det i stå,« siger Ann Charlotte Thorsted, forsker i innovation og voksenleg, som mener, at det i mange tilfælde vil give god mening, hvis chefen siger ja til at lade sine ansatte drage af sted til fire dages festival som inspiration til arbejdet.

»Der sker nogle erkendelser, når man bliver ramt i hjertet af musik under en koncert. Det er en god følelse, som man gerne vil bringe videre til andre på jobbet. Der er stadig de gammeldags industrivirksomheder, som ser anderledes på den slags, men de falder bag om dansen i fremtiden. Der ligger et krav i tiden om, at arbejdet skal være sjovt,« siger hun

Ann Charlotte Thorsted, den til artiklen indforskrevne “ekspert” er “PhD fellow” (det kalder phd-studerende det, når de ikke vil hedde “studerende”) på Danmarks Pædagogiske Universitet, hvor hun startede i april dette år. Hendes omfattende forskning betyder således, at hun har kompetence til at etablere at:

  • Virksomhederne “lige nu” efterspørger “kreative medarbejdere.” (Og det gjorde de ikke for 2 år siden? Eller?).
  • De “gammeldags industrivirksomheder falder bag om dansen” (går bag om dansen?) hvis de ikke giver medarbejderne fri i fire dage til at tage til Roskilde-festival.  (Og det ved hun hvorfra? Hvilke internationalt publicerede, peer-reviewede undersøgelser understøtter dette?).
  • “hvis man skal være kreativ skal man lege.” Tjaaa … Det er vist en ren sammenblanding af at det explorative kan være fælles for såvel leg som kreativitet. Men leg kan være yderst formel og ukreativ. Og kan man ikke være “kreativ” uden at lege? Forlyder der noget om at Dostojevski legede? Eller Wagner? Eller Gödel?  Særdeles alvorlige herrer. De har næppe leget meget. Men de var kreative som bare Fanden.